Publicerad den

Viktig information om resor till och från daglig verksamhet som pågått sedan före 1 april 2019

Trafikkontoret har en tidsplan för när under året man tar över utförandet av respektive stadsdels resor. Har du frågor kring överföringsplanen nedan, hör av dig till oss på telefon 031-368 28 50.

De stadsdelar som återstår får sina pågående resor överförda till Trafikkontoret kommer att föras över enligt överföringsplanen nedan, med start måndagar i respektive vecka:

Angered Vecka 36
Centrum Vecka 36
Norra Hisingen Vecka 36
Örgryte HärlandaVecka 36 samt vecka 48
Östra GöteborgVecka 40
Askim-Frölunda-HögsboVecka 37
LundbyVecka 38
Västra HisingenVecka 40
Västra GöteborgVecka 48
Publicerad den

Information om temporär hantering av periodkort för resor till och från daglig verksamhet

Det har tyvärr blivit ett missförstånd från vår sida på trafikkontoret angående hanteringen av periodkort i relation till resor till och från daglig verksamhet i Göteborgs Stad.

Den information vi har gått ut med var att trafikkontoret skulle ta kostnader för periodkort från den 1 april men att stadsdelarna skulle hantera administrationen kring korten till årets slut.

Detta var fel information och vi ber om ursäkt för detta. Vi skulle också sköta den administrativa hanteringen från och med den 1 april, enligt beslut i styrgruppen.

Detta innebär att vi måste ha en temporär hantering under sommaren för att ta fulla ansvaret för periodkorten från och med 1 september. Från och med den 1 september kommer också alla nya brukare att få sina periodkort direkt från trafikkontoret.

Detta gäller temporärt till den 31 augusti:

  • De verksamheter, både privata och kommunala, som betalar ut reseersättning i samband med habiliteringsersättning fortsätter att göra så. Det gäller även för brukare med nya beslut om daglig verksamhet enligt LSS, där besluten fattats efter 1 april.
  • De verksamheter som köper periodkort gör detta fram till 31 augusti. Efter den 1 september kan ni fakturera trafikkontoret alla kostnader från den 1 april. Vi kommer att meddela alla faktureringsuppgifter.

Från och med den 1 september kommer vi att administrera alla periodkort. 

För de brukare som ska få ett nytt periodkort den 1 september måste vi få in nytt underlag 4 veckor innan.

Med detta vill vi förtydliga att det vid varje nytt beslut om daglig verksamhet ska anmälas till serviceresor när brukare är i behov av periodkort.

Gå in via dvresor.goteborg.se för information om anmälningsprocessen.

Vi vill framföra vår tacksamhet för ert tålamod i samband med bristande information och ändrade förutsättningar.

Har ni frågor så kontakta mig eller Jessica Rehnlund tel. 031 -368 28 98

Med vänlig hälsning,
Emma Qvarfordt
Enhetschef kundservice

Publicerad den

Vi uppdaterar webbplatsen

Under slutet av vecka 27 ser vi över https://dvresor.goteborg.se och gör om hemsidan utifrån den feedback vi har fått från er ute i stadsdelarna. Bland annat har förändringar skett i roller, blanketter och instruktioner. Vi är oerhört tacksamma för den feedback vi har fått och vill gärna att ni fortsätter höra av er för att vi ska kunna skapa en så bra gemensam process som möjligt kring DV-resor.

Vänd er gärna till era vanliga kontaktpersoner. Vi ber om överseende med att det kan dröja något längre än normalt med att få återkoppling under semesterperioden.

Trevlig sommar!