Medarbetare inom daglig verksamhet

Beställa resa och meddela uppgift om adress om tider för person med daglig verksamhet

Den dagliga verksamheten (utföraren) meddelar uppgifter om adress/adresser och tider för personens resor till stadsmiljöförvaltningen genom två steg, som ska utföras i direkt anslutning till varandra (OBS: Båda stegen måste vara genomförda för att anmälan ska betraktas som komplett):

  1. Skickar meddelande genom Treserva (välj ”gemensam sändlista” och scrolla ner till ”Stadsmiljö resor DV”) med följande:

Ärende: Ansökan om nya resor eller Förändra befintlig beställning

Innehåll: a) Den enskildes namn b) den enskildes personnummer c) insatsnummer i Treserva d) namn på daglig verksamhet

2.   Skickar mail genom Outlook (fardtjansttillstand.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se) med följande:

Ärende: Ansökan om nya resor eller Förändra befintlig beställning

Innehåll: a) bifogad PDF-fil med ifylld blankett (se nedan) b) Insatsnummer i Treserva

Information om årskort till brukare inom daglig verksamhet

Tillståndsenheten på serviceresor tar beslut om rätten till årskort efter de tagit emot en ansökan om årskort. När årskortet har beviljats beställer serviceresor kortet via vår Västtrafikportal och kortet skickas hem till personen per automatik. I samband med detta så skickar vi ut ett informationsbrev till berörd person från stadsmiljöförvaltningen, serviceresor.

Vid längre frånvaro

Om brukaren utöver sin semester har mer än fyra veckors sammanhängande frånvaro ska du som arbetar på daglig verksamhet meddela brukarens frånvaro till socialsekreterare /lots som meddelar stadsmiljöförvaltningen. Kortet kommer då att spärras. 

Enstaka tillfällen med kortare frånvaro räknas inte med i dessa fyra veckor. När brukaren är åter på sin dagliga verksamhet så kontaktar du som arbetar på daglig verksamhet socialsekreteraren och det görs en ny utredning. Socialsekreteraren behöver inkomma med ett nytt underlag till stadsmiljöförvaltningen. 

Förlorat kort

Om brukaren förlorar sitt årskort så meddelar hen detta till sin dagliga verksamhet. Personal som arbetar på daglig verksamhet meddelar sedan serviceresor via vår kundservice som spärrar årskortet och beställer ett nytt. När det förlorade årskortet spärras kan det inte längre användas. Ett nytt kort skickas hem till brukaren eller till god man/förvaltare, inom 7 dagar. Brukaren kan också vid förlorat årskort gå in på Västtrafikbutik nedan för att spärra kortet där och få ett nytt kort direkt i handen. Brukaren behöver visa upp ID-kort. 

  • Västtrafikbutik Nils Ericson terminalen, Nils Ericsonterminalen, Göteborg 

Brukaren ansvarar själv för att hen har en giltig biljett för sin resa. Om brukaren inte har fått årskortet från Västtrafik när det är dags att resa måste brukaren meddela detta till sin dagliga verksamhet som i sin tur meddelar stadsmiljöförvaltningen. 

Om en person byter utförare inom Göteborgs Stad så tar brukaren med sig kortet. Socialsekreterare skall skicka in meddela via Treserva om byte av utförare och från vilket datum bytet gäller. 

Om du som medarbetare inom daglig verksamhet har några ytterligare frågor kring hantering av årskort eller behöver anmäla förlorat kort, vänligen kontakta kundservice på telefon 031- 368 25 50 (vardagar 8-12).