Socialsekreterare

Nyansökan för resor till och från daglig verksamhet

Vid nyansökan om resor till och från daglig verksamhet ska socialsekreterare lämna in den enskildes reseprofil. Detta gäller enbart serviceresor. Vid nyansökan om kollektivtrafikkort ska enbart blanketten för ansökan om kollektivtrafikkort bifogas; dvs reseprofil behövs inte. Nyansökan skickas till stadsmiljöförvaltningen i två direkt efterföljande steg.

      1. Skicka meddelande genom Treserva (välj ”gemensam sändlista” och scrolla ner till ”Stadsmiljö resor DV”) med följande:

      Ärende: Nytt beslut om resor till DV

      Innehåll: a) Den enskildes namn b) den enskildes personnummer c) ärendenummer i Treserva.

      2. Skicka mail genom Outlook (fardtjansttillstand.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se) med följande:

      Ärende: Nytt beslut om resor till DV

      Innehåll: a) bifogad PDF-fil med bedömningsunderlag från nivåsättare eller ansökan om kollektivtrafikkort b) ärendenummer i Treserva

      Vid behov kan handläggare på stadsmiljöförvaltningen komma att kontakta ansvarig socialsekreterare för komplettering av ärendet. Vi eftersträvar en handläggningstid på fyra veckor förutsatt att ansökan är komplett.

      Ansökan om kollektivtrafikkort/förlängning av kollektivtrafikkort för resor till och från daglig verksamhet 

      Denna process används av socialsekreterare vid ny ansökan om kollektivtrafikkort samt ansökan om förlängning av kollektivtrafikkort för de resenärerna med redan giltiga kollektivtrafikkort.  Ansökan om förlängning av kollektivtrafikkort behöver komma in till stadsmiljöförvaltningen senast den 15:e månaden innan det pågående kollektivtrafikkortet löper ut. Inkommer ansökan om förlängning efter detta datum kan vi ej garantera att kollektivtrafikkortet förlängs i tid.

      Socialsekreterare ansöker om kollektivtrafikkort genom följande två steg: 

      1.       Skicka meddelande genom Treserva (välj ”gemensam sändlista” och scrolla ner till ”Stadsmiljö resor DV”) med följande: 

      Ärende: Ansökan om kollektivtrafikkort 

      Innehåll: a) den enskildes namn b) den enskildes personnummer c) ärendenummer i Treserva 

      Meddelande skickas via Treservas meddelandefunktion, gemensam sändlista: ”Stadsmiljö resor DV” 

      2. Skicka mail genom Outlook (fardtjansttillstand.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se) med följande: 

      Ärende: Ansökan om kollektivtrafikkort 
      Innehåll: a) bifogad PDF-fil med blankett ”Ansökan om kollektivtrafikkort/ förlängning av kollektivtrafikkort b) ärendenummer i Treserva 

      Vid behov kan handläggare på stadsmiljöförvaltningen komma att kontakta ansvarig socialsekreterare för komplettering av ärendet. Vi eftersträvar en handläggningstid på fyra veckor förutsatt att ansökan är komplett.

      Ansökan om förändrade särskilda behov vid resor till och från daglig verksamhet

      När det uppstår ett behov av att förändra utformningen av resor till och från daglig verksamhet lämnas ansökan om förändrade särskilda behov vid resor till och från daglig verksamhet. Om den enskilde sedan tidigare har serviceresor till daglig verksamhet men ska börja resa med den allmänna kollektivtrafiken ska endast blanketten för ansökan om kollektivtrafikkort skickas till stadsmiljöförvaltningen.

      Socialsekreterare ansöker om behov av att förändra resans utformning genom följande två steg, som ska utföras i direkt anslutning till varandra:

      1. Skicka meddelande genom Treserva (välj ”gemensam sändlista” och scrolla ner till ”Stadsmiljö resor DV”) med följande:

      Ärende: Särskilda anpassningar

      Innehåll: a) Den enskildes namn b) den enskildes personnummer c) ärendenummer i Treserva Meddelande skickas via Treservas meddelandefunktion, sändlista: ”Stadsmiljö resor DV”

      2. Skicka mail genom Outlook (fardtjansttillstand.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se) med följande:

      Ärende: Särskilda behov

      Innehåll: a) bifogad PDF-fil med blankett särskilda behov b) ärendenummer i Treserva

      Vid behov kan handläggare på stadsmiljöförvaltningen komma att kontakta ansvarig socialsekreterare för komplettering av ärendet. Vi eftersträvar en handläggningstid på fyra veckor förutsatt att ansökan är komplett.

      När den enskilde byter daglig verksamhet

      Socialsekreterare meddelar stadsmiljöförvaltningen när den enskilde ska byta utförare av daglig verksamhet. När den enskilde byter daglig verksamhet kan stadsmiljöförvaltningen komma att göra en ny bedömning av hur resan ska utformas. Meddelande skickas via Treservas meddelandefunktion, sändlista: ”Stadsmiljö resor DV” enligt följande:

      Ärende: Omval DV

      Innehåll: a) personnummer b) namn c)ärendenummer i Treserva d) nuvarande DV   e) nytt val av DV   f) startdatum

      När den enskilde inte längre är i behov av resor till och från daglig verksamhet

      Socialsekreterare meddelar stadsmiljöförvaltningen när det inte längre finns behov av resor till och från daglig verksamhet. Det kan exempelvis vara när den enskilde slutar på daglig verksamhet eller kan ta sig till den dagliga verksamheten på egen hand.  Meddelande skickas via Treservas meddelandefunktion, sändlista: ”Stadsmiljö resor DV” enligt följande:

      Ärende: Avslut DV

      Innehåll: a) personnummer   b) namn c)ärendenummer i Treserva d) aktuell DV f) sista resdag