Publicerad den

Fordonsbrist hos serviceresor

Från och med onsdag 1 juni och t om 17 juni, saknar Serviceresor ett stort antal fordon under högtrafik dvs på morgnarna och eftermiddagarna. Göteborgs Stad tvingas därför prioritera i första hand elevers resor till skolor och fritidshem. särskilda resor som till begravning och så kallade väsentliga färdtjänstresor till arbetet samt resor till och från daglig verksamhet. Även dessa resor kan komma att påverkas utifrån oförutsedda händelser, trafiksituation mm men det är viktigt att känna till att de prioriteras.

Prioriteringen gäller ovanstående kategorier och resor som redan är inplanerade. Om en resa av någon anledning behöver bokas om kan den enbart bokas om till en tid utanför högtrafiktid 6:30-9:00 samt eftermiddag 14:00 -16:45. Vi tar inte emot nya bokningar på resor som ske under högtrafik – detta gäller oavsett resa.

Inför kommande dagar vädjar Serviceresor om följande:

  • Ni som har möjlighet – kör eller följ själva era barn till skolan
  • Ni som åker färdtjänst till arbetet och har möjlighet – arbeta hemma eller förskjut arbetstiden längre fram på dagen
  • Ni som har möjlighet – åk med Flexlinjen, som går som vanligt

De som har möjlighet att göra på något av dessa sätt, de underlättar enormt mycket för dem som verkligen inte har möjlighet. Tack för er förståelse!

Publicerad den

Serviceresor byter telefonnummer

Från och med den 1 juni ringer du 031-368 25 50 för att komma i kontakt med serviceresor, oavsett vad ditt ärende gäller.

Via 031-368 25 50 kan du bland annat boka eller avboka resa till och från daglig verksamhet, fråga efter ett försenat fordon (när det gått fler än 10 minuter) samt kontakta kundservice. Om det gäller en enstaka resa i närtid kan resan bokas av via beställningscentralen som nås via knappvalet boka eller avboka färdtjänstresa.

När du ringer numret får du göra ett knappval som gör att du kopplas rätt beroende på vad ditt ärende gäller. Om du har svårt med knappval är det bara att vänta kvar i luren så kommer du få hjälp.

Publicerad den

COVID-19: Kom ihåg att avboka och ändra resor vid stängning av verksamheter

Om ni har dagliga verksamheter som stänger tillfälligt, kom då ihåg att avboka eller ändra resor. Påminn även anhöriga att avboka resor när resan inte behövs.

För avbokning/ändring av enstaka resor i närtid ringer ni eller anhöriga beställningscentralen på telefon 031-41 95 00. I övriga ärenden vänder ni er till Fasta resor/DV-resor 031-368 28 50.

Trafikföretagen har precis som alla verksamheter i dagsläget många sjuka förare eller förare i karantän. Genom att avboka använder vi förare och fordon där de bäst behövs.

Publicerad den

E-tjänst för- rapportering av avvikelser gällande resor till och från daglig verksamhet

Idag, måndag 17/1 har vi lanserat en ny e-tjänst för att rapportera in avvikelser gällande resor till och från daglig verksamhet.

Samtliga synpunkter ska rapporteras in via denna e-tjänst för att säkerställa korrekt personuppgiftshantering enligt dataskyddsförordningen. Vid synpunkter på resenärer som samåker kan detta rapporteras i e-tjänsten, tänk då på att markera ”Lägg till resenär”.

Du hittar e-tjänsten här, samt under fliken ”Rapportera in avvikelser” i sidmenyn.

Publicerad den

Senaste nytt om våra serviceresor

Smittspridningen ökar i samhället och serviceresor behöver på nytt vidta åtgärder vad gäller serviceresor. Under en kort period kommer vi inte kunna erbjuda våra resenärer en framsätesplacering. Resenären kommer istället att bli placerad i rullstolsbuss.

Om resenären har möjlighet att resa i baksätet med personbil under denna period uppskattar vi om du kan höra av dig till oss. Vi har ett begränsat antal rullstolsbussar men däremot tillgång till betydligt fler personbilar så om det finns möjlighet att resa i baksätet i personbil underlättar detta för alla våra resenärer att få resa på den tid man önskar.

Vi vill påminna om att avstå från att resa vid sjukdom och förkylningssymtom samt att om resenären är över 16 år att använda munskydd under resan. Kom också ihåg att avboka resan när den inte behövs. En resa som ska äga rum i närtid bokas av hos beställningscentralen 031-41 95 00.

Kan resenären under en tid undvika att resa under högtrafik på vardagar dvs morgon och eftermiddag? Vi beklagar att vi behöver be er resenärer och verksamheter att se över dessa möjligheter men vi har precis som andra branscher förare som är sjuka eller i karantän. Vi har även behov av fler fordon i trafik på grund av minskad samåkning tillsammans med ett förhållningsvis högt resande och behöver då sprida resandet över hela dagen så alla kan få resa.

Tack för att du bidrar i denna för alla ansträngda situation.

Vid frågor, kontakta serviceresor:
Telefon: 031-368 28 50
E-post: fastaresor.serviceresor@trafikkontoret.goteborg.se

Publicerad den

Den 1 februari träder ett nytt avtal för Göteborgs stads serviceresor i kraft

Förändring av trafikföretag och förare
De företag som kommer att köra gröna fordon för Göteborgs stad från 1 februari 2022 är Connect bus Sandarna AB, Majvillan Transport AB och Taxi Göteborg ekonomiska förening.

Ett nytt avtal innebär förändring av företag och förare. De förare som brukar hämta och lämna en specifik resenär kan ha fått andra uppdrag eller arbetar i ett företag som inte längre kör serviceresor och skolskjuts. Connect bus Sandarna AB och Majvillan Transport AB planerar för att det från den 1 februari ska bli så få förändringar som möjligt för den resenär som brukar bli hämtad av samma förare s.k. fasta förare. Det kommer dock att bli förändringar– då trafikföretaget Göteborgs Buss inte längre kommer köra för trafikkontoret.

Planering pågår
På de upphandlade trafikföretagen arbetar man nu med att planera vilken/vilka fasta förare som ska hämta och lämna vilka resenärer. När planeringen är klar så är ambitionen att de resenärer som får nya fasta förare ska hinna träffa sina förare innan första ordinarie körning. Det är trafikföretagen som beslutar om vilka förare som kör olika körningar.

I nuläget har vi ingen ytterligare information om förare och planering. Först i mitten av januari kommer all planering att vara klar.

Publicerad den

Snön påverkar serviceresors trafik

De stora snömängder som fallit över Göteborg de senaste dagarna påverkar serviceresors trafik. Vi har bland annat problem med förseningar, fordon som kört fast och adresser som inte går att trafikera

Även om flera gator är plogade så finns det på många platser stora snövallar som gör att det tar längre tid att hjälpa resenären till och från fordonet.

Vi rekommenderar de som har möjlighet att ta sig hem på egen hand.

Publicerad den

Nu återgår vi till samåkning i baksätet

Nu påbörjar vi vägen tillbaka till ett normalläge och börjar återigen resa tillsammans i våra fordon. Alla förändringar sker utifrån dialog med Smittskydd Västra Götaland i den takt det bedöms rimligt med hänsyn till omständigheterna.

Resor till och från daglig verksamhet

  • Du får inte resa om du har förkylningssymptom eller konstaterad Covid-19.
  • För dig som redan samåker sker ingen förändring.
  • Du som inte har samåkt reser nu max två personer i personbil och max tre personer i rullstolsbuss. Framsätet är fortsatt avstängt.
  • Bär gärna munskydd om du är över 16 år (född tidigare än 2004).
    Föraren bär visir i situationer som kräver kort avstånd till dig som reser. Exempelvis då säkerhetsbälte ska spännas fast eller hjälp vid på eller avstigning. Av trafiksäkerhetsskäl bär föraren inte visir under färd.

Vi uppmanar våra förare att bära munskydd. Föraren bedömer själv om munskydd kan bäras på ett trafiksäkert sätt.

Publicerad den

Resor till och från daglig verksamhet under sommaren

Trafikkontoret behöver effektivisera trafiken och få större flexibilitet i användningen av våra fordon. Under sommaren är det normalt färre som reser med oss och dessutom har många förare semester. Därför drar vi alltid ned på trafiken, dvs antalet tillgängliga fordon, under denna period. Det innebär att resenärerna kan få resa med flera olika fordon och olika förare.

Resenärer som åker till och från daglig verksamhet har haft förmånen att samplaneras tillsammans och ofta med en och samma förare. Det betyder att de resenärer som enligt sitt tillstånd inte har ett särskilt behov av denna typ av resa, ändå kunnat resa med samplanering och samma förare. Detta kommer nu att förändras, med start i sommar. Trafikkontoret behöver arbeta särskilt aktivt med en effektiv trafik när resandet ökar, samtidigt som de åtgärder vi infört pga covid-19 i trafiken ligger kvar. Vi har exempelvis begränsad samåkning fortfarande.

Förändringarna fortsätter gälla även under hösten

Arbetet med att effektivisera trafiken kommer att fortsätta under hösten. Majoriteten av de ändringar som görs under sommaren kommer dock att ligga kvar. Förändringen gäller dock inte de resenärer som har särskilda behov och i sitt tillstånd fått beviljat undantag från hur vi vanligtvis utför en resa till och från daglig verksamhet.

Information om detta finns även på vår webbplats för resor till och från daglig verksamhet. Där finns också bilder på våra olika fordonstyper, som kan användas för att förbereda den som ska resa på vilka olika fordon som kan dyka upp.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig till Sophie Edler Hongelin, enhetschef kundservice, telefon: 031-368 29 49.

Publicerad den

Nya rutiner för omprövningar av kollektivtrafikkort för brukare med årskort giltiga t. o. m. 2021-09-30

Trafikkontoret har nya rutiner för förlängning av årskort i kollektivtrafiken för resor till och från daglig verksamhet.

I september löper giltighetstiden för 350 kollektivtrafikkort ut. Samtliga tillstånd behöver handläggas och omprövas. Trafikkontorets handläggningstid är fyra veckor. Den enskildes socialsekreterare ansvarar för att fylla i ansökan om kollektivtrafikkort och skicka den till trafikkontoret senast den 2 augusti. Om ansökan inkommer efter 2 augusti kan vi inte garantera att ansökan handläggs i tid och kollektivtrafikkorten hinner inte levereras i tid. 

Vill du veta mer om nya rutinerna, läs mer på sidan Socialsekreterare under rubriken ”Ansökan om kollektivtrafikkort/förlängning av kollektivtrafikkort för resor till och från daglig verksamhet”.